Landstede Groep

Wie was Carolus Clusius?

Carolus Clusius was een beroemde, reislustige botanicus uit de 16e eeuw. Hij was ruimdenkend en ondernemend en trok Europa in om zijn kennis uit te breiden en te delen met anderen.

Carolus Clusius blonk uit in talen en in beta-wetenschappen. Hij studeerde o.a. plantenkunde in Zuid Frankrijk en raakte betoverd door de bloemen en planten die hij daar zag. Hij vertrok voor een expeditie van twee jaar naar Spanje en Portugal om daar allerlei nieuwe plantensoorten te ontdekken, te verzamelen en te beschrijven. Hij was een aantal jaar hofbotanicus van de Oostenrijkse keizer en zijn laatste jaren bracht hij door in Leiden, waar hij als professor de Hortus Botanicus leidde. Daar was hij verantwoordelijk voor de introductie van onder andere verschillende tulpensoorten in Nederland. Eén van de tuinen in de Hortus draagt nog steeds zijn naam.

Carolus Clusius was een beroemde, reislustige botanicus uit de 16e eeuw.

Als wereldschool is Carolus Clusius een voorbeeld voor ons. Carolus Clusius deed onderzoek op veel gebieden en hij trok erop uit om zijn kennis uit te breiden en te delen met anderen. We leren niet alleen uit boeken, maar ook door middel van onderzoek en uitwisseling van kennis. Dat doen we in onze eigen omgeving, maar soms ook in het buitenland. Als school willen we net zo ruimdenkend en ondernemend zijn als Carolus Clusius. Daarom is Carolus Clusius College een wereldnaam voor onze wereldschool!

Carolus Clusius College is niet altijd onze naam geweest. Pas in 1971 werden we vernoemd naar de bekende botanicus. Daarvoor heette de school Christelijke Hogere Burgerschool Zwolle en Christelijk Lyceum.

Stel je vraag

Contact

Uw zoon/dochter ziek, beter of absent melden? Klik op Verzuim, rechtsboven op deze pagina.

Ons telefoonnummer: (088) 850 75 00 (bereikbaar op schooldagen van 07.45 - 16.30 uur).
Ons e-mailadres: info@hetccc.nl

Bezoekadres
Kamperweg 1
8019 AV Zwolle

Postadres
Postbus 1115
8001 BC Zwolle

Plan hier de route naar het CCC.

Parkeermogelijkheden